Aksjologiczne podstawy polskiego prawa karnego w perspektywie jego ewolucji
- Szczegóły
- Utworzono: 18 listopad 2017
Redaktor: | Alicja Grześkowiak, Igor Zgoliński |
Miejscowość i rok: | Bydgoszcz 2017 |
Liczba stron: | 168, format B5 |
ISBN: | 978-83-65744-01-2 |
CENA: | 30,00 zł (w tym 5 % Vat) |
Zamów książkę: |
|
Spis treści | Pobierz |
Doktryna prawa karnego stosunkowo niewiele miejsca poświęca aksjologii. Brakuje w szczególności szerszego spojrzenia na to, jaki system wartości przyjęty został w polskim prawie karnym, jak ewoluował oraz jak wygląda obecnie. Są to natomiast aspekty niezwykle istotne, zwłaszcza w kontekście wymogu spójności norm prawa karnego z wartościami uniwersalnymi, na czele z fundamentalną wartością, jaką jest godność człowieka. Nie bez racji J. Makarewicz twierdził, że „humanitaryzm każe nam widzieć w społecznym, niepoprawnym szkodniku zawsze jeszcze człowieka, który wymaga poszanowania godności ludzkiej”. Prawo karne musi jednak w takim samym stopniu uwzględniać godność sprawcy jak i ofiary. W centrum uwagi zawsze znajdować się musi człowiek, stanowiąc zasadniczy punkt odniesienia dla wszystkich instytucji prawa karnego. Nie może bowiem prawo karne sprowadzać się jedynie do zwykłej zemsty i wyłącznie godzić w sprawcę. Wydawałoby się, że jest to konstatacja oczywista. W odbiorze społecznym bywa jednak trudna do zaakceptowania. Społeczeństwo domaga się od stuleci wyłącznie szybkiego i surowego karania. Postępująca humanizacja życia społecznego często z kolei implikuje redukcję odpowiedzialności, a zawsze wyznacza kierunek dozwolonego zachowania się człowieka. Dyskusja na ten temat jest więc niezwykle potrzebna. W przeciwnym razie stopniowo dochodzić będzie do przekształcania prawa karnego wartości w prawo karnego interesu. Nie jest to zaś zjawisko pożądane. Jedynie prawo karne wartości, opierające się na szacunku dla człowieka, ściśle powiązane z moralnością, jest w stanie zagwarantować sprawiedliwość.
Ze wstępu