Jak przetrwać w szkole i nie zwariować
- Szczegóły
- Utworzono: 11 styczeń 2011
Jan Wróbel, nauczyciel i dyrektor społecznego liceum w Warszawie, dziennikarz i komentator polityczny był gościem Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. 18 stycznia 2010 spotkał się ze studentami, by rozmawiać o problemach poruszonych w jego najnowszej książce „Jak przetrwać w szkole i nie zwariować. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i uczniów". W niecodziennym, przepełnionym humorem wykładzie profesora Wróbla licznie uczestniczyli studenci, nauczyciele oraz licealiści.
Szkoła to miejsce, w którym spotykają się uczniowie, rodzice i nauczyciele. Czy chcą, czy nie, są skazani na siebie i to przez wiele lat. Z myślą o nich powstała książka „Jak przetrwać w szkole i nie zwariować. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i uczniów". Autorem książki jest Jan Wróbel, a współautorką jego córka Małgorzata, dziś studentka. Dzięki temu czytelnik, ma okazję poznać poruszane zagadnienia z trzech perspektyw: nauczyciela (i dyrektora), rodzica oraz ucznia. Jak mają się ze sobą dogadać trzy zupełnie inne światy? Rodzice z nauczycielami, którym na kilkanaście lat powierzyli dziecko na wychowanie? Nauczyciele, którzy mają przed sobą zbuntowaną młodzież, rozżalonych rodziców i ciągle zmieniające się programy? Uczniowie, którzy codzienną wojnę muszą staczać z rówieśnikami, by nie zginąć w dżungli nijakości, z nauczycielami, dla których ich przedmiot zawsze jest najważniejszy, choćby to było wychowanie techniczne, i rodzicami, którzy po powrocie z wywiadówki wyrzucają: tyle zainwestowaliśmy w ciebie, a ty, niewdzięczniku, masz same tróje!
Jak wyjść z tych konfliktów bez uszczerbku na zdrowiu? Jak powinien wyglądać system edukacji w Polsce, tak żeby przyszłe pokolenia naprawdę umiały poruszać się we współczesnym świecie?
Diagnozy profesora Wróbla w tej sprawie są zaskakujące, ale i poparte wieloletnim doświadczeniem pracy w pierwszym społecznym liceum ogólnokształcącym w Polsce i kierowania nim od wielu lat. Po pierwsze, jako nauczyciele nie stawiajmy stopni, bo one nic nie znaczą. To raczej wróżenie z fusów i ogólna informacja o uczniu w tylko jednym momencie jego dydaktycznego rozwoju. Po drugie - to już do rodziców - nie chodźcie na wywiadówki. To najbardziej niekorzystna okoliczność, by dowiedzieć się prawdy o waszym dziecku. A jakie rady dla uczniów niepotrafiących często odnaleźć się w szkolnej sytuacji? Tych chętnie udzieli Małgorzata Wróbel. Spostrzeżenia autorki trzeciej części książki są całkiem odrębne od tego, co opisuje tata dyrektor. I tylko w kilku miejscach można odnaleźć punkty styczne (tak jest, na przykład w palącej kwestii wszechobecnych komórek czy nałogu wagarowania). Małgorzata Wróbel patrzy na gimnazjum i liceum z perspektywy dojrzałej studentki, zatem jej recepty na życie wśród szkolnych korytarzy mogą okazać się bezcenne, np. dla tych uczniów i uczennic, którzy sądzą, że nauczyciel się na nich uwziął, albo nie potrafią uwolnić się od swoich rodziców.
To książka do czytania dla każdego, kto stoi właśnie przed stresującym zadaniem wysłania swych dzieci go gimnazjum czy liceum i nie wie, jakie wybrać. To także książka dla tych, którzy mają już ten problem za sobą, ale z kolei chcieliby wiedzieć, jak to teraz jest w szkole, by lepiej zrozumieć problemy pokoleniowe współczesnej młodzieży. W końcu to książka dla uczniów, drogowskaz, jak zrozumieć świat dorosłych i pojąć trud belferskiego fachu.