Podsumowanie konferencji problemowo-warsztatowej
- Szczegóły
- Utworzono: 17 wrzesień 2016
Za nami kolejna konferencja problemowo-warsztatowa z zakresu dobrych praktyk zorganizowana przez Kujawsko-Pomorską Szkołę Wyższą w Bydgoszczy, Centrum Kształcenia Podyplomowego i Ustawicznego oraz Polskie Towarzystwo Integracji Sensorycznej w Warszawie.
Grono naukowców i praktyków poruszyło dziś w murach KPSW problematykę metody Integracji Sensorycznej w rozwoju dziecka. Dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego i Ustawicznego, mgr Andrzej Stobrawa otworzył konferencję, prosząc o zabranie głosu JM Rektor prof. KPSW, dr Helenę Czakowską, która powitała zebranych gości i uczestników. JM Rektor w swej przemowie inauguracyjnej podkreśliła jak niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenie zmysłowe oraz przemyślane działania pobudzania i hamowania procesów nerwowych, kreowane samodzielnie, przez nauczycieli, terapeutów, rodziców i osoby, z którymi dziecko styka się w procesie swojego rozwoju.
JM Rektor prof. KPSW, dr Helena Czakowska zwróciła także uwagę jak ważne dla Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy jest budowanie wiedzy i umiejętności w kształceniu ustawicznym kadr, przygotowywanych do działania na rzecz prawidłowego rozwoju dziecka. O popularności terapii SI świadczy m. in. fakt, że zainteresowanie studiami podyplomowymi na kierunku Integracja Sensoryczna na naszej Uczelni było tak duże, że już w czerwcu doprowadziło do wypełnienia limitu przyjęć i w związku z tym uruchomiony został nabór na drugą grupę edukacyjną.
"Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa zamierza rozszerzać proces umiędzynarodowienia systemu kształcenia ustawicznego, aby wzbogacić siebie i Państwa w zmieniające się kompetencje, tak by były dostosowane do aktualnych możliwości naukowych i metodologicznych w procesie wspierania i wspomagania dziecka" - przemawiała JM Rektor prof. KPSW, dr Helena Czakowska.
Sesję plenarną konferencji rozpoczęła prof. dr hab. Aneta Borkowska, szczegółowo przedstawiając zebranym mechanizmy mózgowe zaburzeń przetwarzania sensorycznego, polegających na braku umiejętności wykorzystania odbieranych przez zmysły informacji w celu powstania efektywnych interakcji z otaczającym światem.
Mgr Magdalena Szczepara-Fabian przedstawiła natomiast czynniki ryzyka ciążowo-porodowego i najczęściej występujących objawów zaburzeń przetwarzania sensorycznego w zależności od wieku na podstawie badań własnych.
W związku z nawiązaną współpracą z Centrum Wspomagania Pediatrycznego "Os bambans" w Hiszpani gościem specjalnym konferencji była mgr Pilar Blar Balzques Ballesteros, przedstawiciel i prezes hiszpańskiego ośrodka, która w swym wykładzie podjęła temat problemów przetwarzania sensorycznego u dzieci z deficytami uwagi i nadpobudliwością. Dzięki udziałowi mgr Pilar Blar Balzques Ballesteros publiczność miała okazję poznać hiszpański punkt widzenia na problemy z zakresu Integracji Sensorycznej.
Po sesji plenarnej rozpoczęła się część warsztatowa. Mgr Barbara Chrustek, trener i terapeuta SI PTIS w Warszawie zapoznawała uczestników z metodami i narzędziami pobudzania zmysłów a mgr Magdalena Szczepara-Fabian przeprowadziła warsztat dotyczący koncepcji SI w pracy z małymi dziećmi. Miejsce koncepcji SI ale w warsztacie pracy fizjoterapeuty objaśniał dr Krzysztof Fabian z Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dla Dzieci w Jastrzębia-Zdroju. Kolejnymi zajęciami były: "Terapia poprzez SI dzieci i młodzieży z autyzmem i deficytami sprzężonymi", gdzie mgr Magdalena Łagowska (trener, terapeuta SI PTIS, Warszawa) przy pomocy licznych rekwizytów prezentowała metody pracy terapii SI w danej grupie wiekowej zachęcając uczestników do czynnego udziału w zajęciach. Część warsztatową zakończył dr Radosław Rutkowski (AWF, Poznań) i mgr Iwona Słowińska (terapeuta metody Vojty) wprowadzając w metodykę stymulacji ruchowej dziecka "Bobath czy Vojta".
Wszystkim prelegentom, prowadzącym, a w szczególności uczestnikom i gościom, składamy serdeczne podziekowania za tak liczny udział w dzisiejszym spotkaniu. Pozwolił on na szeroką wymianę doświadczeń i wzbogacenie nowej wiedzy w metodzie Integracji Sensorycznej - coraz szerzej stosowanej we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.