KPSW o parkingu przy ul. Pod Blankami
- Szczegóły
- Utworzono: 9 sierpień 2012
Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa, a w szczególności przedstawiciele Wydziału Technicznego postanowili zabrać głos w toczącej się od miesięcy dyskusji na temat budowy parkingu wielopoziomowego przy ul. Pod Blankami w Bydgoszczy. Nasze stanowisko przekazaliśmy osobom i instytucjom, które mają wpływ na kształt przestrzeni publicznej w mieście: Prezydentowi Miasta, Przewodniczącemu RM, członkom Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej i Komisji Gospodarki Przestrzennej, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Miejskiemu Konserwatorowi Zabytków, Architektowi Miasta, Towarzystwu Miłośników Miasta Bydgoszczy oraz inwestorowi - Parking-Polska sp. z o.o. Poniżej zamieszczamy treść listu oraz wizualizację tej koncepcji.
Stanowisko KPSW w sprawie budowy parkingu przy ul. Pod Blankami:
W związku z toczącą się od wielu miesięcy dyskusją na temat budowy parkingu wielopoziomowego przy ul. Pod Blankami, jako przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, a w szczególności reprezentanci Wydziału Technicznego KPSW również postanowiliśmy zabrać w niej głos.
Zgadzamy się z poglądem głoszonym przez wielu architektów, konserwatorów i miłośników Bydgoszczy, że nowoczesna, oderwana od źródeł koncepcja przedstawiona przez inwestora kłóci się z historyczną przestrzenią tego miejsca. W naszej opinii, inwestycja ta powinna być dla miasta Bydgoszczy niezwykłą okazją do odbudowy czy choćby częściowej rekonstrukcji tego miejsca i wyeksponowania od południowej strony mieszczących się tam dawnych murów miasta. Wzorując się na historycznych rekonstrukcjach, po konsultacjach ze Stowarzyszeniem „Bydgoska Starówka" i posiłkując się zręcznym piórem bydgoskiego artysty Romana Puchowskiego, przedstawiciele Wydziału Technicznego KPSW przygotowali koncepcję zabudowy tego terenu.
Przedstawiona propozycja zakłada budowę parkingu, którego najniższa kondygnacja mieściłaby się pod ziemią. Część wystająca ponad powierzchnię liczyłaby około 7-8 metrów, co byłoby odbiciem ich historycznej wysokości („Mury obronne po stronie południowej Bydgoszczy miały długość 470 metrów, wysokość 10 metrów licząc od lustra wody w fosie i 7 metrów od gruntu (...)", cyt. za: „Piękna stara Bydgoszcz", pod red. Jerzego Derendy, Bydgoszcz 2006) . Obecna koncepcja zakłada budowę parkingu o wysokości 12 metrów, co niemal całkowicie zasłania ulicę Pod Blankami oraz widok na Stary Rynek. Elewacja parkingu od strony południowej byłaby rekonstrukcją historycznych murów obronnych miasta wraz z mieszczącymi się w nich basztami oraz bramami: Kujawską (od strony wschodniej) i Poznańską (od strony zachodniej). Obie bramy stanowiłyby odrębne budynki i mogłyby pełnić funkcje określone przez inwestora czy władze miasta (jedna z nich byłaby np. idealną siedzibą dla Bydgoskiego Centrum Informacji). Brama (np. na wzór Kujawskiej) mogłaby także poprowadzić do przejścia do ul. Przesmyk.
Nie wykluczamy wprowadzenia do proponowanej koncepcji elementów nowoczesności, czego doskonałym wzorem są mieszczące się przy ul. Grodzkiej „nowe spichrza" będące siedzibą BRE Banku. Wariant taki zakładałby, podobnie, jak w powyższej koncepcji, budowę południowej ściany parkingu na wzór historycznego muru miejskiego o wysokości około 7 metrów, z dwoma bramami miejskimi: Poznańską i Kujawską. Pozostałe ściany parkingu, tj. zachodnia, północna i wschodnia mogłyby mieć nowoczesny charakter. To ciekawe architektonicznie połączenie „starego" z nowym, miałoby szansę doskonale wkomponować się w staromiejskie otoczenie.
Zrekonstruowane na ten wzór mury mogłyby stanowić kolejny, charakterystyczny element naszego miasta, a mieszczące się w jego pobliżu fragmenty starej zabudowy zostałyby wyeksponowane i zyskały nowy blask. Mamy nadzieję, że nasz głos, reprezentowany także przez młode pokolenie - studentów budownictwa Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, zostanie wzięty pod uwagę w dyskusji nad zabudową tej niezwykle ważnej przestrzeni naszego Miasta.
W załączeniu przesyłamy wariant zabudowy historycznej, opracowany przez Wydział Techniczny KPSW, który przelał na papier Roman Puchowski.
mgr Roman Czakowski