Studia z Zakresu Nauk Prawnoustrojowych. Miscellanea

Strona w języku angielskim
  • 0
  • 1

Zasady etyki publikacyjnej

Wymogi odnośnie do zasad etyki publikacyjnej oparte są na: zasadach Elsevier i wytycznych Committee on Publication Ethics (COPE`s Best Practices Guidelines for Journal Editors) dotyczących najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism.

I . Obowiązki Redaktora Naczelnego

Redaktor Naczelny dba o:
1. rozwój czasopisma;
2. zapewnienie najwyższej jakości publikowanych materiałów;
3. zapewnienie wolności wyrażania poglądów w materiałach publikowanych w Roczniku;
4. zachowanie anonimowości recenzentów w każdym przypadku;
5. wybór recenzentów o uznanym dorobku i pozycji naukowej;
6. zapewnienie zgodności publikowanych materiałów z zasadami etyki publikacyjnej;
7. usunięcie błędów – w przypadku opublikowania materiału zawierającego wady
8. opublikowanie sprostowań i przeprosin – w przypadku, gdy jest to niezbędne i uzasadnione.

Redaktor Naczelny bezwzględnie przestrzega wytycznych COPE dotyczących wycofania opublikowanych artykułów.
Redaktor Naczelny podejmuje wszelkie niezbędne działania w celu uniknięcia publikowania plagiatów lub nieoryginalnych materiałów.
Redaktor Naczelny weryfikuje materiały przekazane do publikacji z punktu widzenia ich oryginalności, rzetelności naukowej oraz przestrzegania zasad etyki przy przygotowaniu publikacji.

II. Obowiązki Autorów

- Materiały zgłoszone do publikacji powinny zawierać dane niezbędne, aby umożliwić cytowanie ich przez innych autorów.
- Do publikacji przyjmowane są wyłącznie oryginalne utwory.
- Wykorzystanie publikacji innych osób powinno zostać wyraźnie zaznaczone w przesłanym materiale (w postaci przypisu zredagowanego zgodnie z obowiązującymi w kwartalniku zasadami edytorskimi i pozycji w bibliografii tekstu).
- Wszelkie przejawy plagiatu uznane są za nieetyczne i niedopuszczalne.
- Redakcja przeciwdziała przejawom nierzetelności naukowej, jakie stanowią ghostwriting (wniesienie własnego wkładu bez ujawnienia swojego autorstwa lub współautorstwa, a w przypadku podziękowań, bez określenia wkładu adresata podziękowań) i guest authorship (wskazanie jako autora lub współautora publikacji osoby, której rzeczywisty udział autorski jest znikomy lub żaden).
- W przypadku przedstawienia skarg dotyczących zgłoszonego lub opublikowanego tekstu Redaktor Naczelny kontaktuje się z Autorem, a w wypadku podejrzenia działania nieetycznego lub nadużycia przekazuje o nich informację odpowiednim instytucjom lub organom.
- Autor nie powinien publikować tekstów poświęconym tym samym badaniom w więcej niż jednym czasopiśmie.
- Jednoczesne przesłanie tego samego tekstu do więcej niż jednego czasopisma stanowi nieetyczne zachowanie wydawnicze i jest niedopuszczalne.
- Zasadniczo Autor nie powinien przesyłać do rozpatrzenia w innym czasopiśmie wcześniej opublikowanego artykułu. Publikacja jednego artykułu w więcej niż jednym czasopiśmie jest uzasadniona tylko w wyjątkowych przypadkach. W każdym razie pierwotne odniesienie musi być cytowane w publikacji wtórnej.
- Autor powinien cytować publikacje, które miały wpływ na powstanie jego materiału. Informacje uzyskane prywatnie nie mogą być wykorzystywane w tekście bez pisemnej zgody ich Autora.
- Jeżeli Autor odkryje istotny błąd lub niedokładność w swoim opublikowanym dziele, jego obowiązkiem jest niezwłoczne powiadomienie Redakcji i współpraca z Redaktorem Naczelnym w celu wycofania lub poprawienia artykułu.
- Jeżeli Redaktor Naczelny uzyska informację od osoby trzeciej, że opublikowany w Roczniku utwór zawiera istoty błąd, obowiązkiem Autora jest niezwłoczne wycofanie lub poprawienie publikacji lub przedstawienie Redaktorowi Naczelnemu dowodu poprawności oryginalnego artykułu.
- Autorstwo powinno być ograniczone do osób, które wniosły znaczący wkład w opracowanie, zaprojektowanie lub wykonanie zgłoszonego materiału.
- Wszyscy, którzy wnieśli znaczący wkład, powinni zostać wymienieni jako współautorzy. Inne osoby, które uczestniczyły w niektórych merytorycznych aspektach projektu badawczego, należy odpowiednio potwierdzić lub wymienić.
- Zgłaszający tekst powinien zadbać o to, aby wszyscy współautorzy zostali wymienieni w zgłoszonym materiale oraz aby wszyscy współautorzy zatwierdzili ostateczną wersję artykułu oraz zgodzili się na jego przekazanie do publikacji w Roczniku.
- Wszyscy Autorzy powinni ujawnić w zgłoszonym tekście wszelkie finansowe lub inne istotne konflikty interesów, które mogłyby mieć wpływ na wyniki lub interpretację ich tekstu. Wszystkie źródła wsparcia finansowego powinny zostać ujawnione.

III. Warunki publikacji

„Zasady wydawnicze” obowiązujące w Roczniku są opublikowane i aktualizowane.

IV. Warunki opublikowania materiału

- Decyzje dotyczące przyjęcia lub odrzucenia materiału do publikacji opierają się wyłącznie na jego merytorycznej ocenie, w tym oryginalności w ujęciu problemu badawczego oraz znaczeniu dla celów i przedmiotu Rocznika.
- Redakcja informuje, który z redaktorów tematycznych jest odpowiedzialny za proces wydawniczy w danym przypadku.
- Redakcja oświadcza, że zgłoszone do publikacji materiały nie będą odrzucane ze względu na wyrażone w nich poglądy, pod warunkiem, że cechować się będą rzetelnością naukową oraz nie będą dyskredytować innych Autorów. Redakcja gwarantuje wolność w zakresie publikowania rzetelnych naukowo materiałów.
- Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu złożonego materiału jest zawsze przekazywana Autorowi wraz z uzasadnieniem, w szczególności w przypadku odrzucenia materiału.
- Jakakolwiek zmiana w strukturze Rocznika nie wpływa na wcześniejsze decyzje dotyczące przyjęcia lub odrzucenia materiałów zgłoszonych do publikacji.

V. Poufność i konflikty interesów

- Redakcja nie ujawnia nikomu informacji o przesłanym materiale, poza Autorem, Recenzentem, potencjalnym Recenzentem i pracownikom Redakcji.
- Teksty nieopublikowane nie mogą być wykorzystywane w pracach członka lub pracownika Redakcji bez pisemnej zgody autora. Informacje uzyskane w procesie recenzyjnym stanowią tajemnicę i nie mogą być wykorzystywane do osobistych korzyści.
- Członek Redakcji powinien unikać konfliktu interesów wynikających ze związków z Autorem zgłoszonego materiału lub instytucji, w której materiał został przygotowany.
- Redaktor Naczelny wymaga od wszystkich Autorów ujawnienia informacji o konflikcie interesów oraz opublikowania poprawek lub sprostowań, jeśli sprzeczne interesy zostaną ujawnione po publikacji.

VI. Recenzja wydawnicza

- Recenzja wydawnicza jest niezbędnym elementem procesu publikacji w Roczniku.
- Recenzja stanowi podstawę w  podejmowaniu decyzji redakcyjnych, a poprzez komunikację Redakcji z Autorem stanowi podstawę do podniesienia wartości merytorycznej zgłoszonego materiału.
- Zgłoszone materiały poddawane są co najmniej recenzjom dwóch niezależnych recenzentów. Sporządzanie recenzji wydawniczych regulują „Zasady wydawnicze” obowiązujące w Roczniku.
- W przypadku rozbieżności między dwiema recenzjami dotyczącymi publikacji materiału ostateczną decyzją w przedmiocie jego publikacji podejmuje Redaktor - Naczelny, który przed jej podjęciem może zwrócić się o opinię do Kolegium Redakcyjnego lub Rady Naukowej.
- Recenzent zobowiązany jest do dokonania obiektywnej i rzetelnej oceny materiału zgłoszonego do publikacji.
- Recenzent powinien zwrócić uwagę Redaktora Naczelnego na wszelkie istotne podobieństwa zgłoszonego do publikacji materiału z każdym innym opublikowanym tekstem, o którym ma wiedzę.
- Recenzenci powinni unikać wszelkiego rodzaju konfliktów interesów. 
- Każdy wybrany recenzent, który nie czuje się wykwalifikowany do sporządzenia recenzji zgłoszonego do publikacji materiału lub wie, że jego sporządzenie przez niego recenzji w terminie zakreślonym przez Redaktora Naczelnego nie będzie możliwe, powinien niezwłocznie powiadomić o tym fakcie Redakcję.
- Proces recenzowania materiału przekazanego do publikacji podlega wymogom poufności. W celu uniknięcia konfliktu interesów, Recenzenci i Autorzy nie znają swojej tożsamości.
- Materiały otrzymane do recenzji należy traktować jako dokumenty poufne. W przypadku braku zgody Redakcji, zabronione jest udostępnianie przekazanych materiałów osobom nieuczestniczącym w procesie recenzji.
- Bez pisemnej zgody Autora, nieopublikowany tekst nie może być wykorzystywany we własnych badaniach Recenzenta.

Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  rektorat@akp.bydgoszcz.pl
loading

Klauzula informacyjna dla korzystających ze strony internetowej AKP/facebooka

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust 2 Rozporządzenia PE i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję, iż:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Akademia Kujawsko-Pomorska, ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz;

Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem:iod@akp.bydgoszcz.pl;

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 Rozporządzenia w celach marketingowych w tym statystycznych oraz analizowanie ruchu na stronie internetowej.

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania a konsekwencją takiego przetwarzania będzie otrzymywanie wyselekcjonowanej informacji marketingowej.

Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Można w każdym czasie wycofać zgodę korzystając z narzędzia dostępnego tutaj, z tym że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.

Ma Pan/i również prawo żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Cookies

Na naszych stronach i w aplikacjach używamy znaczników internetowych (pliki cookie lub local storage) do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie.

Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przeze mnie ze strony internetowej AKP, w tym zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Akademię Kujawsko-Pomorską.

Wyrażam zgodęNie teraz