Badania naukowe
Zakres tematyczny badań naukowych pracowników Wydziału Nauk Społecznych i Filologicznych koncentruje się wokół następujących zagadnień:
- Odkrywanie wymiarów pedagogiki kultury oraz konstruowanie współczesnej pedagogii jako praktyki wyrastającej na pograniczu z estetyką, filozofią, antropologią, socjologią i psychoanalizą, badania nad fenomenologiczną percepcją wyrażanych emocji
- Badania z zakresu zaburzenia ze spektrum autyzmu: diagnoza neurokognitywistyczna teorii umysłu osób z ASD i terapia neurokognitywistyczna;
Rozumowanie postformalne. Algorytmiczny vs racjonalny poziom analizy kognitywistycznych koncepcji myślenia człowieka dorosłego
- Badania w zakresie edukacji dorosłych, kształcenia ustawicznego, biografistyki edukacyjnej, dydaktyki, komparatystyki i polityki edukacyjnej
- Problematyka uobecniania ciała/cielesności w przestrzeniach edukacji
- Perspektywy tworzenia dialogu dla integracji ponadstandardowych działań edukacyjnych i kulturowych,
szczególnie inicjatyw o charakterze akademickim oraz przestrzeni badawczej pedagogiki i reszty humanistyki i nauk społecznych
- Przeszukiwanie obszarów humanistyki, poszukiwania obszarów na potrzeby pedagogiki ukierunkowane na uzyskanie wiedzy dotyczącej warunków
i okoliczności konstruowania postulowanej integralności strukturalnej i jej przełożeń na grunt praktyki edukacyjnej
- Problematyka resocjalizacji i readapatacji, rewitalizacji systemowej polityki penitencjarnej i postpenitencjarnej,
rola i znaczenie inicjatyw oddolnych
- Wspomaganie rozwoju dziecka, metody minimalizacji i eliminowania zachowań agresywnych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, twórcza osobowości pedagoga w kontekście ciągłości przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji
- Polityka senioralna, idea międzypokoleniowego uczenia się, starość i starzenie się jako wyzwanie dla edukacji, gerontologia społeczna, polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce na tle współczesnych przemian społeczno-gospodarczych, praca socjalna z osobami starszymi, poczucie sensu życia w starości, opieka długoterminowa w Polsce w perspektywie porównawczej
- Socjologia młodzieży, poczucie szans życiowych studentów szkół wyższych, tożsamość człowieka współczesnego,
tożsamość w rzeczywistości, w społeczeństwie ryzyka
- Odczytywanie architektury, posługiwanie się humanistycznymi kategoriami w architekturze, miasto jako metafora tworzenia,
przestrzeń jej uwikłania i konteksty