Wydział Nauk Społecznych i Filologicznych

Badania naukowe

Zakres tematyczny badań naukowych pracowników Wydziału Nauk Społecznych i Filologicznych koncentruje się wokół następujących zagadnień:

  • Odkrywanie wymiarów pedagogiki kultury oraz konstruowanie współczesnej pedagogii jako praktyki wyrastającej na pograniczu z estetyką, filozofią, antropologią, socjologią i psychoanalizą, badania nad fenomenologiczną percepcją wyrażanych emocji
     
  • Badania z zakresu zaburzenia ze spektrum autyzmu: diagnoza neurokognitywistyczna teorii umysłu osób z ASD i terapia neurokognitywistyczna;
    Rozumowanie postformalne. Algorytmiczny vs racjonalny poziom analizy kognitywistycznych koncepcji myślenia człowieka dorosłego
     
  • Badania w zakresie edukacji dorosłych, kształcenia ustawicznego, biografistyki edukacyjnej, dydaktyki, komparatystyki i polityki edukacyjnej
     
  • Problematyka uobecniania ciała/cielesności w przestrzeniach edukacji
     
  • Perspektywy tworzenia dialogu dla integracji ponadstandardowych działań edukacyjnych i kulturowych,
    szczególnie inicjatyw o charakterze akademickim oraz przestrzeni badawczej pedagogiki i reszty humanistyki i nauk społecznych
     
  • Przeszukiwanie obszarów humanistyki, poszukiwania obszarów na potrzeby pedagogiki ukierunkowane na uzyskanie wiedzy dotyczącej warunków
    i okoliczności konstruowania postulowanej integralności strukturalnej i jej przełożeń na grunt praktyki edukacyjnej
     
  • Problematyka resocjalizacji i readapatacji, rewitalizacji systemowej polityki penitencjarnej i  postpenitencjarnej,
    rola i znaczenie inicjatyw oddolnych
     
  • Wspomaganie rozwoju dziecka, metody minimalizacji  i eliminowania zachowań agresywnych u dzieci  w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, twórcza osobowości pedagoga w kontekście ciągłości przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji
     
  • Polityka senioralna, idea międzypokoleniowego uczenia się, starość i starzenie się jako wyzwanie dla edukacji, gerontologia społeczna, polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce na tle współczesnych przemian społeczno-gospodarczych, praca socjalna z osobami starszymi, poczucie sensu życia w starości, opieka długoterminowa w Polsce w perspektywie porównawczej
     
  • Socjologia młodzieży, poczucie szans życiowych studentów szkół wyższych,  tożsamość człowieka współczesnego,
    tożsamość w rzeczywistości, w społeczeństwie ryzyka
     
  • Odczytywanie architektury, posługiwanie się humanistycznymi kategoriami w architekturze, miasto jako metafora tworzenia,
    przestrzeń jej uwikłania i konteksty

Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  [email protected]