Wydział Nauk Społecznych i Filologicznych

dr hab. Anna Frąckowiak, prof. nadzw. KPSW

Pedagog i andragog, naukowo zajmuje się edukacją dorosłych, kształceniem ustawicznym, biografistyką edukacyjną, dydaktyką (w szczególności szkolnictwa wyższego), komparatystyką i polityką edukacyjną. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie w 2001 roku uzyskała tytuł magistra pedagogiki. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki zdobyła w 2006 roku (UMK w Toruniu), a w 2013 nadany jej został stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (Uniwersytet Warszawski). Autorka 3 samodzielnych monografii oraz licznych artykułów, współautorka i współredaktorka 12 publikacji pedagogicznych i andragogicznych. Aktywna uczestniczka konferencji krajowych i zagranicznych. Jest członkiem 4 stowarzyszeń naukowych (Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Stowarzyszenie Gerontologów Społecznych, Towarzystwo Naukowe Płockie, Stowarzyszenie Nowoczesna i Innowacyjna Edukacja), z czego w dwóch jest członkiem-założycielem. W latach 2009-2013 redaktor naczelna półrocznika „Edukacja Otwarta”, a wcześniej (2006-2008) zastępca redaktora naczelnego; członek redakcji „Studiów Dydaktycznych”.

Wybrane publikacje zwarte

  • H. Depta, A. Frąckowiak, M. Gromadzka, M. i J. Półturzyccy (red.), Muzea biograficzne w procesie edukacji kulturalnej. Ekspozycje Fryderyka Chopina, Wydawnictwo ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2013, ss. 253.
  • Frąckowiak, Kształcenie ustawiczne i szkoły wyższe – niedostrzegany potencjał, Wydawnictwo ITeE-PIB, Radom 2012, ss. 230.
  • Frąckowiak (red.), Seniorki polskiej andragogiki, Wydawnictwo ITeE-PIB, Radom 2011, ss. 262 + aneks fotograficzny.
  • Frąckowiak, Szkolnictwo wyższe w Stanach Zjednoczonych – edukacyjna paleta barw, Płocka Biblioteka Pedagogiczna, tom 4, Wydawnictwo Naukowe „Novum”, Płock 2009, ss. 290.
  • Frąckowiak, Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego – konkurencja dla uczelni amerykańskich?, Płocka Biblioteka Pedagogiczna, tom 1, Wydawnictwo Naukowe „Novum”, Płock 2007, ss. 216.

Wybrane artykuły

  • A.Frąckowiak, How to assess the effectiveness of the informal learning? Controversies about the procedures PLA (Prior Learning Assessment) in Polish higher education?, „Rocznik TNP”, tom 6, 2014, s. 248-263.
  • A.Frąckowiak, Doświadczenie zmiany warunkiem sine qua non nieformalnej edukacji dorosłych, [w:] J. Piekarski, M. Kamińska, L. Tomaszewska, E. Wiśniewska (red.), Edukacja w procesie zmiany – warunki, możliwości, doświadczenia, Wyd. PWSZ w Płocku, Płock 2014, s. 113-127.
  • A.Frąckowiak, Kształcenie ustawiczne kobiet w świetle polskich raportów, [w:] E. Górnikowska-Zwolak (red.), Kobiety w przestrzeni polityki społecznej wobec rodziny. Aspekty edukacyjne, Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Mysłowice 2013, s. 101-116.
  • A.Frąckowiak, The National Framework of Qualifications in Polish Higher Education and the Development of Continuing Education, [in:] Z.P. Kruszewski (ed.), Higher Education in Poland. Perspectives, Opportunities, New Ideas, PIASA Books, New York 2011, s. 99-117.
  • A.Frąckowiak, Studiować czy uczyć się z biografii?, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 215-229.
  • A.Frąckowiak, Bologna Process in Polish institutions of higher education. Achievements, failures, paradoxes, Nataliya Demyanenko (red.), Istoriczesko-pedagogiczni studii, Naukowyj Czasopis Nacianalnowo Pedagogicznowo Uniwersitetu imieni M.P. Dragomanowa, wypusk 5, Kijów 2011, s. 253-256.
  • Frąckowiak, Czas uczenia się. Perspektywy temporalne studiujących dorosłych, [w:] A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Biblioteka Edukacji Dorosłych tom 43, Wyd. Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała 2010, s. 177-188.
  • Frąckowiak, Proces inicjacji w społeczności akademickiej, [w:] A. J. Sowiński (red.), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, tom 31, Szczecin 2009, s. 375-383.
  • Frąckowiak, Edukacja seniorów w Stanach Zjednoczonych, [w:] A. Fabiś (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów. Rozwiązania polskie i zagraniczne, Wyd. Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała 2007, s. 195-205.

Ekspertyzy

  • Frąckowiak, A. Gałkowski, M. Kamińska, J. Mianecka, Diagnoza kompetencji uczniów klas trzecich płockich szkół podstawowych. Raport z badań, Płock 31 lipca 2015 (plik PDF), ss. 123.
  • M. Chmielewska, A. Frąckowiak, A. Gałkowski, Diagnoza kompetencji uczniów klas trzecich płockich szkół podstawowych. Raport z badań, Płock 31 lipca 2014 (plik PDF), ss. 104.

Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  [email protected]