Wydział Nauk Społecznych i Filologicznych

Dr Katarzyna Stefanowicz-Zawiszewska

Dr Katarzyna Stefanowicz-Zawiszewska

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

doktor, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina pedagogika, nadany w 2005 r.,
tytuł rozprawy doktorskiej: Warunki środowiskowe a wrażliwość moralna dzieci kończących edukację przedszkolną.

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

  • Dydaktyka przedmiotowa w przedszkolu i szkole z metodyką - edukacja matematyczna w szkole

  • Dydaktyka przedmiotowa w przedszkolu i szkole z metodyką - edukacja polonistyczna w szkole

  • Edukacja językowa i literatura dziecięca w przedszkolu i szkole

  • Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole

  • Pedagogika przedszkolna

  • Pedagogika wczesnoszkolna

  • Podstawy nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu i szkole

  • Wprowadzenie do diagnostyki pedagogicznej

Dorobek naukowy

Dorobek w zakresie pedagogiki, nauk o rodzinie, w subdyscyplinie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Autorka wielu artykułów i pozycji zwartej w ramach edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Organizator i współorganizator konferencji i seminariów naukowo – badawczych.

Zainteresowania naukowe:

  • Problematyka dotycząca kształtowania wrażliwości moralnej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

  • Wielokulturowość w polskich szkołach za granicą.

Od 2012r. do 2013r.- Przewodnicząca Zespołu ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia dla studiów I i II stopnia kierunku Pedagogika dla specjalności Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na Wydziale Pedagogicznym KPSW w Bydgoszczy.

Od 01.10. 2014r. – Członek Zespołu ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Wydziale Nauk Społecznych i Filologicznych KPSW w Bydgoszczy.

Współorganizator i organizator wielu akcji i festynów afiliowanych przez Kujawsko – Pomorską Szkołę Wyższą w Bydgoszczy, organizowanych ze studentami EPiW na rzecz środowiska.

Członek Rady Programowej TV Bydgoszcz.

Najważniejsze publikacje:

  1. Niektóre wyniki badań nad uwrażliwieniem moralnym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, W: Badanie. Dojrzewanie. Rozwój. Dyskurs i krytyka w rozwoju naukowym (red.) F.Szlosek – Warszawa – Radom 2008r., ISBN 978-83-7204-749-6 (s.212 – 216)

  2. Nauczyciel edukacji przedszkolnej w Unii Europejskiej – kompetencje, kwalifikacje, osobowość , W: Komunikacja społeczna w edukacji: inspiracje, analizy, działania (red.) M. Nowak - Dziemianowicz, K. Czerwiński, W.J. Maliszewski–Lądek Zdrój 2009r., ISBN 978-83-7611-330-2 (s.138– 146)

  3. Wartości preferowane przez nauczycielki przedszkoli, W: Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (red.) E. Sałata – Radom 2009r. (współautorstwo z prof. K. Żuchelkowską) ISBN 978-83-7204-851-6 ( s.54 – 59 )

  4. Rozwój wrażliwości moralnej dzieci w kontekście jakości komunikacji w rodzinie , W: Równość czy jakość?, (red.) J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański – Zakopane 2010r. ( współautorstwo z dr W. Gulinem )

    ISBN 978-83-7611-915-1 ( s.261 – 275)
  5. Wrażliwość moralna dzieci kończących edukację przedszkolną a środowisko rodzinne, W: Aktualne otazky pedagogiky, psychologie, a poradenstva VII. (red.) B. Zitniakova Gurgova, M. Vanova, Banska Bystrica 2011r., ISBN 978-80-557-0312-1 (s. 357 – 376)

  6. Rozwój umiejętności plastycznych dzieci zdrowych oraz wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych (badanie porównawcze w klasach integracyjnych), W: Aktualne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście europejskich strategii oświatowych (red.) G. Tarasenko, Winnica 2012r., ISBN 978-966-8310-21-1 (s. 64 – 73)

  7. Kształtowanie wrażliwości moralnej dzieci w wieku przedszkolnym a praca pedagogiczna nauczyciela, W: Naukowe referaty, Winnica 2012r., (s. 14 – 17)

  8. Rola rodziny i szkoły w rozwoju aktywności czytelniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym, W: Rodzina współczesna. Portret interdyscyplinarny, (red.) G. Szabelska, G. Tarasenko, Bydgoszcz 2013/14r., ISBN 978-83-89914-67-5 (s. 435 – 443)

  9. Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci sześcio- i siedmioletnich do podjęcia obowiązku szkolnego (badania porównawcze), W: Religia, kultura i edukacja w świetle zagrożeń współczesnego świata, (red.) H. Czakowska, M. Kuciński, Bydgoszcz 2014r., ISBN 978-83-89914-71-2 (s. 273 – 283)

  10. Środowiska wychowawcze a wrażliwość moralna dzieci kończących edukację przedszkolną, 2015r. (pozycja autorska, złożona do druku, po pozytywnej recenzji prof. M.Bybluka, prof. K. Żuchelkowskiej)

 

Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  [email protected]