Wydział Nauk Społecznych i Filologicznych

dr Magdalena Prentka

Dr Magdalena Prentka – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, specjalność naukowa psychologia kliniczna, psychologia poznawcza. Terapeutka Integracji Sensorycznej, trenerka Biofeedbacku EEG. Ekspertka Ministerstwa Edukacji Narodowej w dziedzinie psychologii. Członkini Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Bydgoszczy. Opiekunka naukowa Studenckiego Koła Naukowego KPSW Kognitywistki. Zainteresowania:
Kognitywistyka, beletrystyka, film SF&F, obrona praw zwierząt, street art, tango argentyńskie.

Wybrane publikacje naukowe

Rozdziały w monografiach naukowych:
    • Prentka M. (2008). Trening decentracji interpersonalnej jako metoda resocjalizacji skazanych. W: H. Malicka-Gorzelańczyk, P. Prusak (red.) W poszukiwaniu alternatywnych form i metod resocjalizacji skazanych (s. 61-69). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2009). Propozycja adaptacji kwestionariusza M. L. Commonsa do badania rozumowania. W: B. Kaja, B. Hołtyń (red.) Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja (t. 8, s. 136-148). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
    • Prentka M. (2009). Zjawisko poczucia – dylematy związane z definiowaniem pojęcia. W: B. Kaja, B. Hołtyń (red.) Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja (t. 8, s. 51-62). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
    • Prentka M. (2011). Absolutyzm vs relatywizm współczesnego młodego dorosłego. W: M. Kuchcińska, G. Szabelska (red.) Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych (s. 53-70). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M., Kuziak K. (2013). Zjawisko poczucia. Próba zdefiniowania pojęcia na przykładzie poczucia kompetencji nauczyciela. W: I. Siudem, M. Stencel (red.) Zrozumieć człowieka. Zrozumieć świat. (t. 2, s. 185-198). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
    • Prentka M. (2014). Problemy psychologii kognitywnej. Myślenie młodych dorosłych. W: H. Czakowska, M. Kuciński (red.) Religia, kultura i edukacja w świetle zagrożeń współczesnego świata. (s. 246-262). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2014). Relativistic thinking in the era of globalization. W: E. Saurykow (red.) Turkic civilization in the era of globalization: the relationship of the millennium. (t. 1, s. 36-39). Taraz, Kazakhstan: Innovative Humanitarian University.
    • Prentka M. (2015). Funkcjonowanie społeczne, intelektualne i emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu we współczesnym społeczeństwie. W: H. Czakowska, M. Kuciński (red.) Idea wielokulturowości jako wyzwanie. Dyskurs religijny, kulturowy i społeczny. (s. 203-212). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2015). The project of promoting the Sensory Integration Therapy among students of Psychology and Pedagogy. W: I. Manocha (red.) Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання (t. 3/15, s. 176-184). Kijów: Wschodnioeuropejski Instytut Psychologii.
    • Kokot A., Prentka M. (2015). Bajką strach pokonasz, czyli o czarach-marach na lęki i straty dziecka. W: J. Spętana, D. Domagała, V. Drabik-Podgórna (red.) Próby i Szkice Humanistyczne. Filozoficzne implikacje w pedagogice. O sensie życia, edukacji i wychowaniu (t. 9, s. 235-244). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
    • Prentka M. (2016). Kompetencja logiczna w rozumowaniu potocznym. W: H. Czakowska, M. Kuciński (red.) Pamięć, Dialog, Tożsamość. Wyzwania III Tysiąclecia w perspektywie nauczania Św. Jana Pawła II (s. 240-255). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2016). Kognitywistyczna terapia całościowych zaburzeń rozwojowych metodą Integracji sensorycznej. W: M. Prentka (red.) Wspomaganie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapie kognitywistyczne (s. 19-27). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Zatorska K., Prentka M. (2016). Spostrzeganie figur konkurencyjnych i złudzeń optycznych w okresie średniego dzieciństwa. W: M. Muszyńska, M. Prentka (red.) Edukacja. Przestrzenie, otwarcia i problemy (s. 119-132). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2016). Myślenie w stadium późnej adolescencji. Od radykalnego do umiarkowanego relatywizmu? W: M. Chyła, M. Małecka (red.) Młodzież jako kategoria rozproszona – Od "paradoksów" dojrzewania po (samo)realizację (s. 36-46). Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.
    • Prentka M. (2017). Diagnoza neuropoznawcza teorii umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jej implikacje dla terapii. W: M. Bełza-Gajdzica, J. Kulisiak-Kaźmierczak (red.) Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Zespół kruchego X i inne zaburzenia neurorozwojowe. Diagnoza, terapia i edukacja – szanse i zagrożenia (t. 25, s. 38-52). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
    • Prentka M., Osowski M. (2018). The role of art in the contemporary social context. W: Л. Кондрацька, М. Мuszyńska, Б. Водяний, З. Стельмащук (red.) Мистецтво у нелінійному просторі (s. 11-23). Tarnopol, Ukraina: Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University.
    •
Artykuły w czasopismach naukowych:
    • Prentka M., Sieniawska E. (2010). Poziom zdolności kognitywnych w okresie późnej adolescencji. Nauki o edukacji, Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 5, 71-87.
    • Prentka M. (2011). Rozumowanie postformalne u studentów w wieku 19-24 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 16/1, 73-90.
    • Prentka M. (2015). Aetiology of Theory of Mind disorders for people with Autism Spectrum Disorder. Neurocognitive therapeutic intervention. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 10, 87-100.
    • Gawrział O., Prentka M. (2018). Sence of coherence in patients with multiple sclerosis. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 13, 289-300.





 

Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  [email protected]