Wydział Nauk Społecznych i Filologicznych

Prof. nadzw. KPSW, dr hab. Maria Kuchcińska

Prof. nadzw. KPSW, dr hab. Maria Kuchcińska

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

doktor, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina pedagogika, nadany w 1975 r.,
tytuł rozprawy doktorskiej: Działalność społeczna studenta w organizacji ideowo-wychowawczej a jego poziom uspołecznienia;

doktor habilitowany, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina pedagogika, nadany w 1998 r.,

tytuł rozprawy habilitacyjnej: Od edukacji dyrektywnej do emancypacyjnej. Dylematy w edukacji za pośrednictwem zadań.

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

  • Gerontologia społeczna

  • Język obcy specjalistyczny – język niemiecki (wykład do wyboru)

  • Metoda zadaniowa w edukacji

  • Podstawy andragogiki

  • Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych

Dorobek naukowy:

Dorobek w zakresie pedagogiki, pracy socjalnej, w subdyscyplinach - pedagogika ogólna, społeczna

Zainteresowania naukowe i prace badawcze koncentrują się na związkach pomiędzy aktywnością podmiotów wychowania a jej skutkami w postaci zmian rozwojowych (zwłaszcza w rozwoju poznawczym, społecznym, moralnym). Dorobek naukowy powstaje w zakresie pedagogiki nie tylko ogólnej (wątek metody zadaniowej) ale i społecznej (wątki edukacyjnej aktywizacji środowisk pozaszkolnych oraz analizy potencjału sytuacji edukacyjnych w procesach socjalizacji dzieci, młodzieży, dorosłych, ludzi starych). Namysł nad fenomenem zadania (kluczowego pojęcia w mojej twórczości a stereotypowo lokowanego na obrzeżach zainteresowań pedagogicznych) i dążenie do konstruowania teorii zadaniowej metody pracy edukacyjnej wymaga integrowania z pedagogiką odkryć takich dyscyplin naukowych jak psychologia, socjologia i prakseologia. Jest to niezbędne przy wpisywaniu zadania w uporządkowaną przestrzeń teorii i praktyki, myślenia i działania edukacyjnego wobec jednostek bez względu na ich wiek. Rekonstrukcje teoretycznych założeń tworzenia uczniowi/wychowankowi warunków do czerpania podmiotowych doświadczeń z własnej aktywności przenoszę ostatnio na grunt edukacji do i w starości analizując czynności (sterowania, kierowania, urabiania, wspierania/stymulowania) w sytuacjach budowania kompetencji rozwiązywania, w ciągu życia, zadań rozwojowych. Podzielam (istniejący na gruncie psychologii społecznej) pogląd, że rozwiązywanie zadań rozwojowych w okresie starości jest uwarunkowane m.in. jakością rozwiązania wcześniejszych zadań rozwojowych. Przyjmuję zatem, że edukację do i w starości można z powodzeniem prowadzić w każdym wieku poprzez inicjowanie aktywności zadaniowej i-lub ingerowanie w nią w spontanicznie powstałych i reżyserowanych sytuacjach edukacyjnych.

Najważniejsze publikacje:

  1. Maria Kuchcińska, Działalność placówek wspomagających rozwój dzieci i młodzieży, Bydgoszcz 1989, Wydawnictwo WSP

  2. Maria Kuchcińska, Metoda zadaniowa w edukacji szkolnej i równoległej, Bydgoszcz 1994 , Wydawnictwo MK,

  3. Maria Kuchcińska, Od edukacji dyrektywnej do emancypacyjnej. Dylematy w edukacji za pośrednictwem zadań, Bydgoszcz 1997, Wydawnictwo UKW

  4. Maria Kuchcińska, Senior w rodzinie - źródło i ofiara zaburzeń funkcjonowania rodziny, W: Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin / pod red. Teresy Sołtysiak, Moniki Gołembowskiej, Włocławek 2007, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Strony: 81-90

  5. Maria Kuchcińska, Dylematy i problemy edukacji do i w starości, W: Edukacja do i w starości : wybrane konteksty - problemy - uwarunkowania, praca zbiorowa pod red. Marii Kuchcińskiej, Bydgoszcz 2008, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Strony: s. 155-180

  6. Maria Kuchcińska, Edukacja przeciw marginalizacji seniorów W:Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, pod red. Agnieszki Stopińskiej-Pająk, „CHOWANNA” tom 2 (33), Katowice 2009, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Strony: 173 -186

  7. Maria Kuchcińska, Edukacja zdrowotna – spółka nudy z bezradnością, W : M.Kuchcińska, E. Kościńska (red.), Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010, Wydawnictwo UKWStrony: 131-159

  8. Maria Kuchcińska, Bariery uczestnictwa społecznego seniorów, W: Uczestnictwo społeczne w średniej i późnej dorosłości, Seredyńska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2012 Strony: 15-29

  9. Maria Kuchcińska, Edukacja tanatologiczna, W: Wybrane formy wsparcia i opieki nad seniorami, Kościńska E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2013 Strony:204-219

  10. Maria Kuchcińska, Postrzeganie starości i starego człowieka przez różne grupy wiekoweW: Człowiek i perspektywy religii, rodziny i szkoły, Czakowska H., Kuciński M. (red.), Wydawnictwo Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2013 Strony:97-114


Akademia Kujawsko-Pomorska
ul. Toruńska 55-57, 85-023 Bydgoszcz
  52 321 11 88
  [email protected]